I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, October 29, 2008

Kenyataan!

257,411 bayi luar nikah

KUALA LUMPUR - Mengejutkan!

Sebanyak 257,411 sijil kelahiran yang didaftarkan rupa-rupanya tanpa dicatatkan nama bapa dari tahun 2000 hingga Julai lalu.

Perkara itu didedahkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar ketika menjawab soalan lisan R. Sivarasa (PKR-Subang) semasa sesi soal jawab Dewan Rakyat, semalam.

Menurutnya, data itu dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) ekoran anak-anak yang dilahirkan itu tidak mempunyai sah taraf atau anak luar nikah.

"Pendaftar tidak boleh mencatat nama bapa pada sijil kelahiran bagi anak-anak tidak sah taraf atau luar nikah kecuali atas permintaan bersama ibu dan orang yang mengaku dirinya sebagai bapa.

"Ini selaras dengan peruntukan Seksyen 13 Akta Pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1957 atau Akta 229," katanya.


(kosmo! 30 Okt 2008 )

Sahabat semua. Melihat apa yang telah dipaparkan dalam akhbar tempatan berkenaan,saya amat terkejut. Ia adalah kenyataan menteri. Betapa ramai anak-anak yang dilahirkan tanpa bapa di kalangan umat Islam Melayu di Malaysia. Ini disebabkan keruntuhan akhlak di kalangan remaja kita pada masa kini yang amat membimbangkan. Tidak mustahil suatu hari nanti, anak-anak luar nikah di Malaysia mencecah angka 1 juta orang. siapa tahu...

Cuba tanya diri kita, apakah kita tidak memperdulikan isu semasa yang berlaku di negara kita? apakah jalan penyelesaiannya? Huh, jikalau kita asyik dengan kerja kita tanpa menghiraukan persekitaran, tidak mustahil, rakyat Malaysia akan dibanjiri dengan anak luar nikah.. sebanyak warga asing di negara kita. Perlukah kita tunggu sehingga bala Allah menimpa negara kita, baru kita nak berubah? Sebagaimana bala thunami yang Allah yang turunkan di Indonesia?Atau menunggu kehadiran Kiamat?

Ayuhla, sahabat-sahabat pencinta Islam. Marilah kita sama-sama mencegah perbuatan maksiat bermula di persekitaran kita. kemudian, di daerah kita. Kita harapkan agar dapat membersihkan negara kita dari segala maksiat pada suatu hari nanti.

1 comment:

Anonymous said...

link la ko email kwe..http://hishamchehamid.blogspot.com